افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی ممکن است از روش های درمانی جدیدتر بهره مند شوند

13 آوریل 2020 - بیماری عروق کرونر در بین مبتلایان به دیابت نوع 2 ممکن است نیاز به درمان تهاجمی تری نسبت به افراد غیر دیابتی مبتلا به بیماری عروق کرونر، داشته باشد. در یک بیانیه علمی جدید، به طور خلاصه روشهای مدیریت همزمان بیماری دیابت و بیماری عروق کرونر، و داروها، رویه ها و اصلاحات در شیوه زندگی که ممکن است خطر حمله قلبی و عوارض را در بین افرادی با هر دو بیماری کاهش دهد، به تفصیل بیان شده است.

براساس بیانیه علمی جدید انجمن قلب آمریکا که امروز در مجله Circulation منتشر شد، دیابت نوع 2، روی گزینه های درمانی برای بیمارانی که هم به بیماری عروق کرونر (CAD) و هم به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، تأثیر می گذارد. این بیانیه علمی با مرور جدیدترین پیشرفت های مربوط به معالجه ی افراد دیابتی مبتلا به CAD و پیچیدگی های مراقبت از هر دوی این شرایط با هم، ارائه شد.

دکتر Suzanne V. Arnold ، دانشیار دانشگاه میسوری کانزاس سیتی، و متخصص قلب و عروق در انستیتوی قلب Saint Luke ، گفت: مطالعات علمی اخیر نشان داده است كه افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با افراد مبتلا به CAD كه دیابت نوع 2 ندارند، ممكن است به درمانهای تهاجمی یا متفاوتی از نظر پزشكی و جراحی نیاز داشته باشند.

هنگامی که فردی به دیابت نوع 2 مبتلا می باشد، بدن او قادر به استفاده ی مؤثر از انسولین تولید شده برای حفظ قند خونش در محدوده ی طبیعی نیست و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اغلب دارای اضافه وزن یا چاقی، فشار خون بالا و کلسترول بالا هستند، که همین موضوع، خطر بیماری های قلبی عروقی را در آنها بیشتر افزایش می دهد. برای سالهای متمادی، کاهش قند خون به سطح سالم مهمترین هدف از درمان دیابت نوع 2 بوده است.

او افزود: آنچه در یک دهه گذشته آموخته ایم، این است که چگونگی کنترل سطح قند خون دارای تأثیر زیادی بر خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. کاهش قند خون به میزان معین، کافی نیست. اکنون گزینه های بیشتری برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد و هر بیمار باید برای ریسک شخصی خود برای بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی و کلیه ارزیابی شود. از این اطلاعات بهداشتی و همچنین سن بیمار برای تعیین روش های درمانی مناسب برای کاهش قند خون استفاده می شود.

متفورمین رایج ترین دارو برای درمان اولیه بمنظور کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است. گاهی متفورمین منجر به کاهش وزن خفیفی می شود، این دارو حداقل از نظر اثرات قلبی عروقی خنثی است، ارزان است و دارای کاربرد طولانی و سابقه ی ایمنی خوبی است. با این حال، در این بیانیه آمده است که آخرین تحقیقات نشان می دهد که چندین کلاس جدید دارویی ممکن است در کنار کاهش قند خون، خطر بیماریهای قلبی عروقی را نیز کاهش دهند.

مهارکننده های کوترانسپورتر سدیم و گلوکز (مهار کننده های SGLT2) که داروهای خوراکی هستند، اولین دسته ای بودند که فواید واضحی در نتایج قلبی عروقی را به نمایش گذاشتند. در یک مطالعه جدید درباره افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و دارای تشخیص بیماری قلبی، محققان دریافتند بیمارانی که از مهار کننده های SGLT2 استفاده می کردند، به طور قابل توجهی کمتر به دلیل بیماری قلبی عروقی جان خود را از دست داده اند. در این افراد خطر ابتلا به نارسایی قلبی، و پیشرفت بیماری مزمن کلیوی کمتر بود و همچنین از مزیت کاهش وزن این دارو بهره بردند.

آگونیست های گیرنده ی پپتید 1 شبه گلوکاگون (آگونیست های گیرنده  GLP-1) نوعی از داروهای تزریقی هستند که قند خون را کاهش می دهند و همچنین می تواند باعث کاهش وزن شوند. نتایج مطالعات اخیر در مورد اثربخشی آنها در کاهش بیماریهای قلبی عروقی مختوش است. با این حال، مطالعات نشان داده اند که چند آگونیست گیرنده GLP-1 ، خطر بروز حوادث مهم قلبی و عروقی ناشی از تجمع کلسترول در شریان ها، مانند حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهند.

برای بزرگسالان مسن تر، کنترل گلایسمی ملایم تر، مفیدتر است زیرا ممکن است خطر افت قند خون را در میان آنها کاهش دهد. هیپوگلایسمی تاثیر شدید و بسیار مضری بر قلب دارد و باید از آن به ویژه در بیماران مسن جلوگیری شود. ما باید فواید و مضرات کل گزینه ها را برای هر بیمار بسنجیم. بخاطر داشته باشید که آنچه برای یک بیمار 60 تا 70 ساله مناسب است، احتمالاً با آنچه برای یک بیمار 85 ساله مناسب می باشد، یکسان نیست. با برخی داروها مانند متفورمین، مهار کننده های SGLT2 و آگونیست های گیرنده GLP-1، ممکن است خطر هیپوگلایسمی کاهش یابد.

دکتر آرنولد گفت: جلوگیری از ایجاد لخته ی خون نیز مهمترین هدف از درمان CAD است. آسپرین که رقیق کننده خون است، ممکن است برای بسیاری از افراد مبتلا به CAD مناسب باشد، اما ممکن است در افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 و CAD هستند، مؤثر واقع نشود. بنابراین باید داروهای ضد پلاکت جدیدتر و قوی تر (نوعی از رقیق کننده های خون) برای این افراد در نظر گرفته شود. همه داروهای ضد پلاکت خطر خونریزی را افزایش می دهند، مهم است که خطر خونریزی را در مقابل فواید کاهش خطر ایجاد لخته ی خون سنجیده شود تا تعادل برقرار گردد.

دیابت نوع 2 همچنین ممکن است بر نوع بهترین روش مداخله ای که برای باز کردن مجدد شریان برای افزایش جریان خون در بیمار مورد نظر باید انتخاب گردد، تاثیر گذارد. مطالعات حاکی از آن است که خطر مرگ در طی 5 سال، حمله قلبی یا آنژین راجعه، در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و CAD ، که تحت عمل جراحی بای پس عروق کرونر(CABG) قرار گرفته اند، نسبت به روش آنژیوپلاستی و استنت گذاری، کاهش بیشتری می یابد. در مقابل، مزیت بای پس نسبت به استنت گذاری در افراد فاقد دیابت نوع 2 چشمگیر نیست.

علاوه بر این، سطح کلسترول ناسالم، مانند بالا بودن کلسترول LDL (کلسترول بد) ، پایین بودن کلسترول HDL (کلسترول خوب) و بالا بودن تری گلیسیرید (چربی خون)، که از مهمترین عوامل خطر ابتلا به بیماری CAD هستند، در بین مبتلایان به دیابت نوع 2 شایع است. در بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ، حتی اگر سطح LDL به طور استثنایی بالا نباشد، معمولاً نوعی از ذرات LDL ، در آنها بالاتر است که احتمال خطر ابتلا به آترواسکلروز - باریک شدن آهسته ی شریان هایی که زمینه ساز بیماری های قلبی هستند- را افزایش می دهد.

اکثر قریب به اتفاق بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 فشار خون بالایی دارند. کنترل فشار خون در مدیریت CAD در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار مهم است.

ممکن است اقدامات تهاجمی تری برای بهبود سطح کلسترول در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 لازم باشد. استاتین ها، سنگ بنای درمانهای کاهنده کلسترول هستند، اگرچه ممکن است اندکی قند خون را افزایش دهند، با این حال به دلیل عملکرد خوب آنها در کاهش کلی خطر قلبی و عروقی سودمند هستند. افزایش اندک قند خون، دلیلی برای جلوگیری از تجویز استاتین برای مبتلایان به دیابت نوع 2 نیست.

برخی از بیماران مبتلا به CAD و دیابت نوع 2 همچنین ممکن است از کاهش کلسترول با گروه های دیگری از داروها، مانند مهارکننده های خوراکی جذب کلسترول یا داروهای تزریقی جدیدتر بهره مند شوند، مطالعات نشان داده اند که این داروها برای افراد مبتلا به دیابت سودمند هستند.

دکتر آرنولد گفت: در حالی که درمان دارویی افرادی که هم به دیابت نوع 2 و هم به CAD مبتلا هستند، بسیار مهم است، هیچ قرصی جایگزین یک شیوه زندگی سالم نمی شود. مهم نیست که چه داروهای جدیدی وجود دارند، یک رژیم غذایی سالم برای قلب، دستیابی و حفظ وزن سالم با فعالیت بدنی منظم و درمان اختلالات خواب، همچنان اصلی ترین روشهای درمان بیماری دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی هستند.

منبع:

Circulation, 2020; DOI: 10.1161/CIR.0000000000000766

www.sciencedaily.com/releases/2020/04/200413090751.htm